بررسي کتاب کاوشی در معنویت‏های نوظهورمطلب ارسالی ازamv
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان

برچسب ها: بررسي کتاب کاوشی در معنویت‏های نوظهور،

کتاب کاوشی در معنویت‏های نوظهور به قلم حجت الاسلام و المسلمین  استاد شریفی دوست منتشر شد. این کتاب که در مقایسه با کتب مشابه خود پرحجم‏تر است در نمایشگاه کتاب امسال عرضه و مورد اقبال خوبی قرار گرفت.

شريفي دوست

کتاب یازده فصل دارد که فصل اول کلیات و شاخص‏های معنویت‏های جدید در ایران است و ناظر به همۀ جریانات عرفانی نوشته شده است.

در ده فصل دیگر، ده جریان عرفانی که هم‏اکنون در کشور ما فعالند تحلیل شده‏اند و آموزه‏ها و مبانی آن‏ها مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.

مهم‏ترین مزیت کتاب در سه محور زیر است:

اول این‏که بیشترین حجم کتاب، نقد و آسیب‏شناسی است و در مقایسه با کتاب‏های مشابه خود صفحات بیشتری را به نقد اختصاص داده است.

دومین مزیت کتاب به روانی و شیوایی قلم مؤلف است. از آن‏جا که کتاب برای استفادۀ عموم نوشته شده است از ورود به بحث‏های پیچیده و فنی که نیاز به مقدمات فلسفی و کلامی دارد پرهیز شده است.

مزیت سوم کتاب مربوط به رصد مکاتب جدید است. جدیدترین عرفان‏ها در کشور که در کتب قبلی بررسی نشده‏اند در این کتاب به ترازوی نقد رفته‏اند. افرادی مانند اکهارت توله که هم‏اکنون بزرگترین رهبر معنوی جهان به شمار می‏رود و بعضی از کتاب‏هایش 15 ترجمه به زبان فارسی خورده و در 15 انتشارات مجزا به چاپ رسیده دراین کتاب بررسی شده‏اند. وین‏دایر که هم‏اکنون فعال‏ترین جریان معنویت‏گرا در کشور است در این کتاب آسیب‏شناسی و نقد شده است. همین‏طور عرفان حلقه که بومی است و فعال‏ترین جریان داخلی به حساب می‏آید بزرگترین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است. با توجه به این‏که عرفان حلقه خود را عرفانی اسلامی معرفی می‏کند مؤلف در فصل دوم کتاب به خوبی اثبات کرده که این جریان نه تنها کمترین قرابتی با معارف اسلامی ندارد، بلکه مبانی خود را از دیگر عرفان‏ها و مکتب‏های وارداتی اخذ کرده است.

مؤلف همین طور به قانون جذب(راز) پرداخته است و فصلی را به کارگاه‏های جذب و سمینارهای راز در کشور اختصاص داده و این ایده به ظاهر معنوی را برآمده از فرهنگ اومانیستی و برای ترویج فرهنگ زندگی آمریکایی دانسته است.

شیطان‏پرستی نیز از دیگر جریاناتی است که که آموزه‏ها و تعلمیات‏شان(نه نمادها و شخصیت‏ها) بررسی شده و روش‏های جذب و گسترش شیطان‏پرستی مورد بحث قرار گرفته است. همین طور کتاب مقدس شیطان‏پرستان  یعنی انجیل شیطانی توسط مولف بررسی و تحلیل شده است.

دیگر جریاناتی که در این کتاب بررسی شده‏اند عبارتند از: ، یوگا، اشو، کوئلیو، دالایی لاما، عرفان سرخ‏پوستی.

این کتاب با حجم 477 صفحه (رقعی) و با قیمت 8000 تومان توسط مؤسسه بهداشت معنوی و انتشارات صهبای یقین منتشر شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده :
تاریخ : 24 / 12 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا